menu
Toon menu
file.jpg

Aantal bedrijfswagens blijft stijgen

Er rijden ongeveer 600.000 ‘lichte bedrijfswagens’ rond in België. Het gaat vooral om dieselwagens uit Vlaanderen. Dat aantal blijft al jaren stijgen. Een groot deel van de mensen met een bedrijfswagen heeft die wagen eigenlijk niet nodig voor het werk.
donderdag 20 november 2014

Uit onderzoek blijkt dat ons land voor elke bedrijfswagen 2.763 euro betaalt. In geen enkel ander land besteedt de overheid zoveel aan bedrijfswagens. Ter vergelijking: in Canada betaalt de staat 57 euro per bedrijfswagen per jaar.

Het grote aantal bedrijfswagens is heel slecht voor het milieu. Het zorgt voor meer vervuiling en dus voor meer ziektes bij mensen.

Uitlaatgassen van auto's dragen daarnaast bij tot de opwarming van het klimaat. En dat kost ons geld want de opwarming zorgt bijvoorbeeld voor meer stormen en overstromingen

Volgens experts moet ons land meer inzetten op openbaar vervoer. Enkel door een goed openbaar vervoer zullen mensen hun auto aan de kant laten.

reageer

9 reacties

  • door Dirk Buys op donderdag 20 november 2014

    Sec maar duidelijk artikel. Ik heb zelf een bedrijfswagen en laat mij maar eerlijk zijn, dat is een flinke besparing. Ik steek er mij niet achter weg maar ik doe meerdere verplaatsingen per dag, ook dringende, in het week-end en ook soms 's nachts. Voor privé gebruik ik hem nauwelijks. Ik woon in de stad en behoudens één of ander ver vriendenbezoek, de supermarkt en wat kleinigheden ga ik te voet. Maar toch hij is er wanneer ik hem wil en ik noem het een flinke besparing omdat ik ook voor die weinige privé km's anders een wagen zou moeten kopen. Ik denk inderdaad dat het probleem zich stelt bij het niet aangepast openbaar vervoer. Ik ben ook van mening dat auto delen meer ondersteuning verdient. En bovenal wil ik in ruil voor al die voordelen best wel meer belasting betalen al durf ik dat nu niet te luid roepen omdat ik met deze regering vrees dat dat geld niet zal geïnvesteerd worden waar het zou moeten geïnvesteerd worden, nl. in het aanpakken van de vervoersproblematiek.

  • door JAN VOS op donderdag 20 november 2014

    Tav van de redactie. Ik vermoed dat er een misverstand ontstaan is tussen bedrijfswagen waarmee men het voertuig bedoeld waarvan bepaalde werknemers ook privé gebruik mogen maken en "lichte vracht" ofte de camionettes waarmee werknemers zich naar de werf verplaatsen, klein transport wordt gedaan en dergelijke. Het aantal lijkt me ook niet te corresponderen met de uitleg, ik kan me niet voorstellen dat 1 op 7 werknemers in België over een firmawagen beschikt.Even laten checken door auteur?

    • door Dirk Buys op vrijdag 21 november 2014

      In België had men vroeger de lichte vrachtwagen, dit kon in principe ook een omgebouwde personenwagen zijn met 2 zetels vooraan en achteraan een uitgebouwde laadruimte. Deze voertuigen worden doorgaans niet als privé gebruikt. Het gaat in dit artikel over de gewone personenwagens die door het bedrijf geleased worden. In België maakt de bedrijfswagen voor velen deel uit van het verloningspakket. Dit is een stilzwijgende overeenkomst tussen overheid en werkgevers. T.o.v. liquide heeft dit immers een heleboel fiscale voordelen voor de bedrijven en het heet officieel niet 'loon'. Los daarvan moeten we inderdaad beginnen nadenken of het wel nodig is dat zoveel mensen in België een deel van hun 'loon' krijgen uitbetaald in de vorm van het gebruik van een voertuig? Zoals gesteld hebben heel wat mensen die niet nodig en het mag stilaan toch duidelijk zijn dat dit voor ons milieu niet meer haalbaar is.

    • door Dirk Buys op vrijdag 21 november 2014

      Het aantal bedrijfswagens in België blijft toenemen. Dat blijkt uit een studie van de FOD Mobiliteit en Vervoer over de evolutie en samenstelling van het bedrijfsvoertuigenpark. Eind vorig jaar waren er 1,03 miljoen bedrijfsvoertuigen ingeschreven, een stijging met 1,7 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

      bron: www.deredactie.be ma 14/04/2014 - 12:46 Zico Saerens, Belga

      In deze zijn de bestelwagens inbegrepen. Het vermelde aantal zal dus de realiteit benaderen.

      • door JAN VOS op vrijdag 21 november 2014

        en toch bedrijfsvoertuigen= vrachtwagens? + bestelwagens?+ voertuigen zelfstandigen en zaakvoerders? + wagens voor personeel waarvan een deel voor persoonlijk gebruik mag gebruikt worden. Op dit laatste deel is inderdaad de stelling van toepassing dat de kost voor de werkgever minder is dan "puur" loon. Maar dacht u nu werkelijk dat het de werkgever is die de extra kosten omzeilt? Dacht het zo niet, de werknemer wilt zo goed mogelijk vergoed worden voor bewezen diensten, en dat is zijn goed recht. Als de werkgever dan zijn werknemer op die manier een betere "eigen zak" verloning kan geven dan puur loon wat doet hij dan verkeerd? Hij geeft zoveel mogelijk aan de werknemer binnen zijn budget. Dat er daardoor een aantal wagens meer rondrijden is waar, dat daardoor de gereden km in dezelfde mate toenemen is zeker niet waar.

        • door Dirk Buys op vrijdag 21 november 2014

          De voordelen zijn een beetje afhankelijk van je inkomen. Wie de kost van een bedrijfswagen liever in liquide wil heeft gelijk wanneer zijn loon het plafond voor het behalen van het maximum pensioen niet haalt. Dit bedrag zou dan het loon drastisch opvoeren. Voor wie dat plafond reeds bereikt heeft kan de wagen intressanter zijn. In elk geval wordt op het voordeel van de wagen niet de reguliere belasting geheven en dat is voordelig voor de werkgever. Of het voordeel van het penioen nu opweegt tegenover het nadeel van de heffingen is moeilijk te berekenen. Voor de overheid is het in beide gevallen slecht. Het ene is een meeruitgave en het ander een minderinkomst. Voor de werknemer hangt het af van hoelang je bij die werkgever blijft werken, hoelang je een bedrijfsvoertuig ter beschikking hebt enz....

          Maar belangrijker dan dat is in dit geval de opmerking dat teveel onnodige voertuigen en verplaatsingen schadelijk zijn voor het milieu. De beste manier om dat onder de loep te nemen is naar jezelf kijken. Wanneer ik dat doe dan valt het privégebruik nogal mee maar de airco laten draaien en het raampje open in de zomer of de wagen laten draaien omdat het anders te koud wordt is iets waar ik waarschijnlijk meer aandacht zou aan besteden mocht ik het zelf moeten betalen, ik beken. (of betaal ik het, aangezien het een vorm van loon is toch al niet zelf?). Daarom is dit soort van artikels zo belangrijk, omdat iedereen een trigger nodig heeft om slechte dingen af te leren, nodig bij herhaling zelfs.

  • door richardch op donderdag 27 november 2014

    Ik ken iemand die ooit het volgende zei: "sinds ik een bedrijfswagen heb, rijdt ik naar de zee als ik wil gaan zwemmen". Dat is een afstand van +200km enkel...

    • door JAN VOS op vrijdag 28 november 2014

      Die zal niet door de bedrijfswagen een onverantwoord gedrag gekregen hebben maar al altijd op de schreef gelopen hebben

  • door gg op woensdag 3 december 2014

    Bedrijfswagens afschaffen zal niet zo'n groot ecologisch effect hebben als men wel denkt. Voor de meeste mensen is het openbaar vervoer veel te ontoerijkend en zou de aanschaf van een (dikwijls oudere en vervuilendere) tweedehandswagen zich opdringen. Werk maken dus van openbaar vervoer! De huidige regering doet het niet, maar de vorige deden het ook niet!

Lees alle reacties